Visa fullständig version : Händiga kolla hit!
NU är det så. Jag stog å sköt lite med min semi-automatiska spyder som ska säljas. Mitt i allt så gick det inte å skjuta mer å bolten satt fast å gick inte att rubba. Skruvade isär hela markören så nu sitter jag här med bara "överdelen". När jag skruvade lös överdelen så ramlade det ut en liten bit från en o-ring. Troligtvis är det en o-ring som har fastnat därinne men den sitter som svettsat. Suttit å lirkat nu i 15 min i förgäves. vad ska jag göra ? :S
Skruva lös pipan, sök reda på en sopkvast med träskaft, tryck in träskaftet framifrån och använd våld tills bolten lossnar.
Kan ske samma sak på en spyder omman lyckas klämma en boll.... inte så vanligt... men har hänt nån gång på våra uthyrningsspydrar.
Sprejja 5-56 och/eller Gun oil, gun oil finns på classe och är ett ypperligt smörjmedel för racklande markörer, vi använder det flitigt och det har "lagat" många pysande å klickande spydrar å tippmans, verkar inte heller pajja o-ringar å andra delar av plast.
Sen så kan du ju prova värma/kyla överdelen och se om det lossnar, olika metaller sväller/krymmper ju olika av värme/kyla fast använd inte så mycket våld :D
äh skippa värmen, kvastskaftet är beprövat i dessa situationer :)
VÄRM INTE, om du värmer metall så EXPANDERAR den åt alla håll, det betyder att ett hål blir mindre om du värmer metallen och bolten sväller vilket gör att då sitter den bara hårdare, stoppa den i frysen istället....
Va fan har inte folk läst fysik i skolan.....
/Putte
allså så ska jag sätta in "överdelen" i frysen, hur länge ? sen trycker jag allså ut bolten med hjälp av en kvast. säkert att inget går sönder, ska sälja juh :D
Låt den ligga över natten, vet dock ej om metallen blir skör när den blir kall så ta det lugnt med kvastskaftet, du kan ju spruta på lite olja innan du börjar vålda :D
behöver du hjälp av folk med bra skills i konsten "handpåläggning" och även faller under kategorin "stora pojkar" så ska väl det finnas om du letar dig ner från kalix :P
MachineGunner
2005-09-16, 15:46
VÄRM INTE, om du värmer metall så EXPANDERAR den åt alla håll, det betyder att ett hål blir mindre om du värmer metallen och bolten sväller vilket gör att då sitter den bara hårdare, stoppa den i frysen istället....
Va fan har inte folk läst fysik i skolan.....
/Putte
efter att ha jobbat på mekanisk verkstad i 4 år och läst maskinteknik i drygt ett år nu måste jag få be att rätta dig, värmer man en metallbit med ett hål i blir hålet större, det är därför man värmer t.ex. lager som ska på en axeltapp, är det riktigt trångt kan man även kyla axeltappen... så alltså är det nog ingen bra ide att lägga markören i frysen då det endast kommer leda till att bolten sitte hårdare. enklaste lösningen är nog smörja å kvastskaft...
/Erik
efter att ha jobbat på mekanisk verkstad i 4 år och läst maskinteknik i drygt ett år nu måste jag få be att rätta dig, värmer man en metallbit med ett hål i blir hålet större, det är därför man värmer t.ex. lager som ska på en axeltapp, är det riktigt trångt kan man även kyla axeltappen... så alltså är det nog ingen bra ide att lägga markören i frysen då det endast kommer leda till att bolten sitte hårdare. enklaste lösningen är nog smörja å kvastskaft...
/Erik
Ja kan bara hålla med dig MachineGunner.
Har ju några år i samma yrke.
haha, där fick du putte ... :lick: :doggy:
Fan!! Putte jag trodde du var :king: på att skruva i bössor
//Da Oldast
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.