handdator

Visa fullständig version : Till er som är datakunniga...

Frullan
2007-04-20, 21:08
Min tjej kompis har ett problem....Hon beskriver det så här.

"Ska försöka beskriva mitt problem med min dator å se om nån kan lösa det. jag har en bärbar dator från dell, bara 2,5 år gammal. nu e skärmen svart, men jag kan se lite grann. om man har en lampa mot den eller solen skiner bra. ungefär som när man kollar igenom en svart halsduk/scarves som nån knutit över ögonen.. har fått veta att jag måste byta hela grafikkortet, å att det skulle kosta mååånga tusen.. vill inte det.. så om du kan lösningen, eller känner nån som förstår mitt problem och har en lösning på det, så hör av dig! då kommer bloggen igång igen och jag kan vara mer social med mina vänner.."

Nån som kan hjälpa?

IlSpiCKo
2007-04-20, 22:26
tyvärr, inte så kunning.. men kanske en ny bärbar dator?

Q
2007-04-20, 22:29
Om hon testar att ansluta datorn till en extern skärm och det går att få bild så fungerar antagligen grafikkortet men det mer troliga då hon säger att hon kan se en svag bild är att bakgrundbelysningen på bildskärmen har gått sönder.

Vet dock inte om den belysningen är integrerad i skärmen eller går att byta separat, hur som helst är det nog inget man gör själv utan måste lämna in på lämplig verkstad. Har man då ingen garanti kvar brukar det bli dyrt.

Frullan
2007-04-21, 09:44
Hennes svar!
"Tack för hjälpen! Har testat koppla till en extern skärm med hjälp av en kollega, men inget hände då. Ibland kommer "ljuset" när jag startar datorn å försvinner lika fort igen.. (typ två sek) å sedan ständigt svart. Vet inte hur det är med garantin, ska ringa å prata med dell."

Toy
2007-04-21, 17:33
det som mest troligt har hänt är att "lampan" i skärmen har pajjat (blivit glapp),,,,,tror inte att det kommer att godkännas som garanti/reklamation,,,

//Toy

öge
2007-04-22, 08:14
mm.. måste hålla med, en skärm som är "svart" men ändå har bild om man belyser den med en lampa eller solljus så har tyvärr bakgrundsbelysningen gått sönder.

är den som hon skriver 2,5 år så kan hon nog glömma att få den utbytt kostnadsfritt hos Dell, men hon kan alltid försöka, för det har hänt konstigare saker när man ringer till Dell.

Men annars får hon göra det bästa alternativet och köpa en ny dator ;)

GOLiO
2007-04-23, 20:20
Kan inte annat än att hålla med de två föregående inläggen.