Visa fullständig version : Dator
Vart ska man köpa ny dator ? Funderar på ett "montera skiten själv" kit. Även funderat på en klar burk men känns som att man kan få vassare maskin i vissa fall för samma peng men lös i delar. Specsen ska hålla ett tag och vara inriktad mot dom senaste tungdrivna spelen. AMD eller Intel spelar ingen större roll, prestandan och att allt funkar bra är prio.
Tänkt prisklass: 10-15000:- men kostar det lite mer och är überbra så funkar det oxå :-)
Tack på förhand
mitt tips komplett.se har dom färdiga "gamers" datorer, är bara vilken prisklass du vill hamna i ...
komplett.se är nog bästa sidan med snabb leverans och bra priser skulle jag tro, annars finns ju datorfixarna i piteå som oxå har bra priser och dom kan hjälpa dig att välja vilka delar som passar ihop om du säger vad du ska ha den till osv. det är bättre att köpa och bygga själv, de är enkelt och blir rätt mycke billigare :)
slängde ihop nå delar som kanske kan vara nåt men du borde fråga nån som är mer insatt för är inte säker om det här är de ultimata men tror iaf att de ska passa ihop xD
http://data.fuskbugg.se/skalman01/--------------dator.JPG
tror de borde funka till dom flesta spelen ett tag framöver, ska du ha vista så kan du ju köpa 2gb ram till ^^ du kan ju även byta till ett värre grafikkort om du har överskott med pengar xD
annars så är nog http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=397151 inte så tokigt men då är de ju mus och tangentbord med och de kanske du redan har
läste dock nånstans tror jag att de var bättre att vänta till efter jul med att köpa datorgrejer, priserna brukar tydligen sjunka efter och att de skulle komma nån ny grej som var bra osv. men de gör du ju som du vill med ^^
Intel Core i7 kommer alldeles strax.
Vänta in den, ser sjuke bra ut i tester.
Tjoba!
komplett.se samt inet.se är båda bra butiker att handla från, inet brukar dock ofta ha lite lägre priser än komplett nu för tiden, men beror ju på vad man är ute efter :)
Personligen skulle jag nog kört något i den här stilen:
Moderkort: Asus P5Q PRO P45
Grafikkort: Gigabyte Radeon HD4870 1GB PCIe 2.0
Nätagg: 620W Corsair CMPSU
Minne: 4GB (2x2048) DDR2 PC8500 CorsairXMS2 Dominator
Hårddisk: 500GB Samsung SpinPoint
Chassi: Antec Performance One P182
Totalt: 10 414 kr
Jag skulle inte vänta på Intels i7:a, mest på grund av att det är väldigt få (om något) spel som uttnyttjar fler än 2 kärnor. Många kärnor kommer mest till användning om du sysslar mycket med videorenderering och andra processortunga aktiviteter. Den kommer att vara snabbare än 775 socketen, men kosta mer än vad den ger i prestanda för regular gamer :) I och med att Intel också tar ut någon extra jäkla kostnad för denna nya standard kostar moderkorten 2-3 ggr. så mycket som vanliga gör (vad jag sett så här långt i alla fall). Enda skälet jag ser med att vänta är för att se om 775 processorerna går ner i pris.
Bättre att satsa på E8400 processorn också än E8500 eller 8600. Prestandan det ger för det väldigt ökade priset är inte värt det, och E8400 går att klocka upp en hel del också. Bättre att lägga den tusenlappen på bättre minnen som har avgörande roll, därav PC8500 som också är mer klockvänliga.
Tänk också på att om du kör ett 32-bitar OS kommer du bara kunna utnyttja ca. 3 GB av totala minnesmängden så det kan vara värt att tänka på också. 64-bit Vista är relativt grinigt i vilka drivrutiner som fungerar och även program.
Valet av moderkort är ganska beroende på vad du vill göra med det, ska du inte hålla på och överklocka eller köra Crossfire/SLI (beroende på om du kör ATI eller Nvidia) räcker det med ett billigare kort än det jag valt. Eventuellt kan man köra deluxe versionen av det P5Q P45 kortet (dyrare med bättre möjligheter till inställningar).
Tänk på att det kan ses som lite onödigt att välja ett Radeon kort till ett moderkort som kör SLI och tvärtom. CrossFire och SLI är tekniker som används för att koppla samman flera grafikkort.
Har inte forskat så mycket kring vilka nätaggregat som är bra idag, men vad många inte inser är hur viktigt det är med ett bra nätaggregat. Man ska helst kolla upp hur bra effektivt de uttnyttjar angiven watt. Dels detta för att kunna orka driva systemet alls och dels för att du kan få onödigt hög energiförbrukning och värmebildning.
Man behöver inte heller överdriva med att köra 1000 W nätagg om man bara tänkt köra ett eller två grafikkort och lägga ut pengar på det.
Vill du inte överklocka tycker jag dock du häldre satsar på ett billigare system för 5000-6000 kr som kan köra alla dagens spel utan problem och köper istället nytt igen lite tidigare bara.
För att få ut något vettigt ur dessa dyra produkter i längden anser jag att man ska sikta på att överklocka sitt system.
Allt detta pladder är väl knappast till någon nytta, men nu blev det som det blev :P
/Tomas
Och jag säger kör Nvidia grafikkort istället för Radeon, flera spel som inte ens funkar på radeon kort ägde ett själv och blev mäkta sur då jag fick mig ett nytt spel som inte ens gick att köra på radeon kortet.
/Putte
Raedeon är väldigt bra nu faktiskt.
Men Vista 64bit's är som ett krav, enda gången du kommer att ha problem är om du har nått lastgammalt jävla 16bitars program eller nån codec som är absolut sämst.
Och enda codec'n du behöver är ffdshow och den funkar perfekt.
Och jag säger kör Nvidia grafikkort istället för Radeon, flera spel som inte ens funkar på radeon kort ägde ett själv och blev mäkta sur då jag fick mig ett nytt spel som inte ens gick att köra på radeon kortet.
/Putte
Yep egentligen instämmer jag helt och hållet om att köra Nvidia :) Har aldrig någonsin haft bra erfarenheter av Radeon, men dom har gjort stora framtsteg på senaste tiden och dom börjar faktiskt få till bra kort för ett överkomligt pris. Iof köpte en kompis ett Sapphire HD4870 och det var tydligen helt väck, rebootade datorn lite nu och då, samt hade många andra haft samma problem. Fast det beror väl på vilken tillverkare det är :)
Ni som kör dom här lite tuffare HD48xx korten, hur är ljudnivån och temperaturen på dom?
Raedeon är väldigt bra nu faktiskt.
Men Vista 64bit's är som ett krav, enda gången du kommer att ha problem är om du har nått lastgammalt jävla 16bitars program eller nån codec som är absolut sämst.
Och enda codec'n du behöver är ffdshow och den funkar perfekt.
Det låter ju strålande :) Har faktiskt inte rört vista 64-bit på länge så jag har ju inte hängt med i utvecklingen alls, lär nog bli att kika över det inom en snar framtid :)
mmmm.. 4870x2 är helt enormt bra, ljudnivån är inte alls farlig..
Tack för era svar dom har varit till nytta. Nu ska man bara bestämma sig :-)
Har inte för avsikt att överklocka, det ska bara vara att tuta och köra så att säga.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.