handdator

Visa fullständig version : Raid o kraschade

PuTtE
2009-06-22, 15:40
jaha då jag skulle slå igång datorn i morse och göra morgon surfen så startade inte faanskapet.... prövat alla möjliga tips jag kan hitta på nätet men inget funjkade.. så nu har jag kastat in bägge diskarna i gamla burken och kör ett "raid 0 file recovery program" för att iaf försöka rädda det som räddas kan... hade lite mycket bilder på Anton som skulle vara sweet om man kunde rädda...

Blir sne att tjacka en USB disk som man kan spara över med jämna mellanrum.... bara man kommer ihåg det :-(

Ilband vill man bara spränga saker... och så en surrandes son.. vad gör du.. jag lagar datorn.. 2 sek senare -vad gör du pappa... -JAG LAGAR DATORN..... och så fortsätter det tills han byter kommentar... -pappa jag vill spela på datorn... - men det går inte datorn är ju trasig.... men pappa jag vill spela på fatorn....

Jaja man har ju tillverkat han då får man väl leva med han oxo... hehe....

öge
2009-06-22, 16:27
Hehe, FileScavanger är ganska bra på att rädda filer om du inte lyckas med det du kör.

Sen sluta köra Raid 0, eller iaf sluta lagra saker du är rädd om på Raid 0.
Spec om du tankar med torrents till samma raid volym.

Torrents är lite småfarliga på diskar då det blir sånna sjuka I/O / sekund

PuTtE
2009-06-23, 08:09
och nu älskar man datorn ännu mer.... 01.00 i natt så hade den stått och scannat ca 90% av hdd:arna och hållt på i 9.X timmar, så då tänkte jag går och lägger mig så är det klart imorn..

Så när jag kommer till dator nu på morgonen... då har datorn jäveln installerat uppdateringar från windows och startat om datorn.... hata hata hata....

öge
2009-06-23, 10:28
Känns som du kommer att stänga av den denna gång eller dra ut nätverkskontakten så den inte kan hämta mer när du kör :)

Q
2009-06-23, 16:57
datorer är alltid roliga att pyssla med :)

Soda
2009-06-23, 21:31
Lider verkligen med dig Putte gobben.

PuTtE
2009-06-24, 08:16
inget program lyckades rädda filer som större än 500k, så alla bilder är borta alla DDS fakturor och dokument.... testade även file scavanger som Öge rekomenderade och det positiva med det var ju att det var snabbast av alla olika prog jag testat .... jaja man lär sig väl kanske någonting.. typ ta backup på allt som man vill ha kvar.... och sluta köra raid 0...

Nästan alla "preview" till alla bilder funkade så man belv lurad att stora filen oxo skulle funka...

Danne
2009-06-24, 10:09
Säger bara det, hata datorer. Förr eller senare blir det strul och viktiga saker försvinner.

Själv har jag primär USB hd där jag sparar allt som skall sparas, den kopieras manuellt till en annan extärn usb hd som bara är igång när det är dags att kopiera. Sen en tredje backup av bilder som förrutom de två usb diskarna även kopieras till dvd skivor, för att vara på den säkra sidan borde man stoppa dvd bilderna i ett bankfack. Inte kul att bli av med bilderna från barnens första år m.m.

öge
2009-06-24, 11:00
DVD måste du dock bränna om med 1-2 års mellanrum för de bryts tyvärr ner.
Bättre låsa in en disk :)

Jag gör väldigt likt dig danne, har 1 disk med bilder, 1 backupdisk med bilder, 1 extern usbdisk, sen lagrar jag allt på ytterligare en 1 disk som inte står på samma ort som mig.

PuTtE
2009-06-24, 11:01
just det som hänt för oss... stort sett alla bilder på antons första tid är borta.. sorgligt men sant.. men tänker som du fast i ett led.. åker ner idag och köper en usb hdd på 1TB, som endast kopplas in med jämna mellanrum för backup av dokument, bilder m.m.

Som tur var har ju släkten fotat mycket oxo så får väl be dom om bilder... sen har jag en backup från första året ... men saknar hela 2008.... typ våran paris resa.. men minnet är ju kvar iaf...

Som du säger så bör man ju lägga på DVDs och lägga bankfack för att vara helt säker att ha kvar det.. men känns ju som lite överkurs.

Danne
2009-06-24, 12:53
En disk i bankfack kanske är bättre som du säger öge.
Trots att man har informationen lagrad på 3 olika medier så kan huset brinna ner eller att man får inbrott, och just barnabilderna är nog det jag skulle rädda först efter att ha räddat familjen vid en brand. Allt annat kan köpas.
Lider med dig putte.

Ibas kan återskapa krachade diskar, kostar lite men möjligheten finns. kolla med dom.

Q
2009-06-24, 14:02
IBAS tar tyvärr hyfsat betalt för sina tjänster men det kan ju vara värt det

Mer info (http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/raid-recovery.html)

PuTtE
2009-06-24, 16:08
har testat deras programvara.. en av dom 4 jag körde... fick inte heller tillbaka dom större filerna.. men men nu är det försent för nu har jag gett upp och körda diskarna i icke raid... var precis och tjackade en 1TB USB hårddisk för backup... som bara skall vara igång vid backup

Danne
2009-06-24, 20:30
Man kan skicka sina diskar till IBAS så återskkapar dom informationen i ett labb, jag tror dom klarade upp till 7 överskrivningar.

öge
2009-06-26, 09:34
Danne Eliasson körde med någon annan firma när hans 2 veckor gamla Raid 0 kraschade, jag ska kolla med han.

Soda
2009-06-26, 13:33
Beklagar verkligen att du har tappat så mkt Putte. Datorer är skit helt enkelt, kulram rockar :D Hoppas att du kan få tillbaka era bilder, minnet är kvar som du säger men det är en tung förlust helt klart. Vet bara hur jag skulle känna om jag tappade bilderna från Australien och Tasmanien.

GOLiO
2009-06-28, 03:35
Det var ju ganska nära soda ;) men då lyckades vi ju rädda dom.

beklagar det inträffade.. jag kanske skulle ta lite bakup.